15 manieren om know, like en trust posts te schrijven

Hoe schrijf je know, like en trust posts om je doelgroep te bereiken op social media en wat zijn het precies voor posts? Om in het vizier te komen bij je ideale klant is jezelf zichtbaar maken op onder andere social media een must. De eerste kennismaking met je doelgroep gebeurt door middel van storytelling. Door het schrijven van know, like en trust posts leert jouw doelgroep je kennen en kunnen ze bepalen of jij degene bent die hen kan helpen met hun probleem. In dit blog leg ik uit wat know, like en trust posts zijn en deel ik 15 manieren om je op weg te helpen met het schrijven van deze posts. Zo kan jij een connectie opbouwen met je doelgroep en laten zien dat jij de expert bent!

Wat zijn know, like en trust posts?

Know, like en trust posts zijn storytelling posts die zorgen voor de eerste kennismaking met je doelgroep. Ze leren je door middel van deze berichten kennen (know) en gaan je leuk vinden (like), waardoor ze jou dan meestal blijven volgen. Als je het vertrouwen (trust) hebt van je doelgroep kunnen ze overwegen om bijvoorbeeld je gratis weggever te downloaden of een laagdrempelige aankoop bij je te doen. Deze posts zijn vaak de eerste stap in een funnel om je doelgroep naar je website te leiden. Ook kunnen deze posts onderdeel zijn van je contentmarketingstrategie om bijvoorbeeld je bedrijf op de kaart te zetten of om expertstatus op te bouwen.

Met deze 5 manieren leert jouw doelgroep je beter kennen

1. Vertel je verhaal. Waarom ben jij je business begonnen? Je hebt vast een ‘why’. Vertel waarom je doet wat je doet. Waarom ben je jouw missie begonnen? Je kan ook delen welke waarden jij hebt en wat de kernwaarden van jouw bedrijf zijn.

2. Als je merkt dat je nieuwe volgers op je social media kanalen erbij hebt gekregen dan kan het zomaar zijn dat ze jou nog niet goed kennen. Deel 3 leuke feiten van jezelf en vertel erover, zodat je nieuwe volgers jou ook echt leren kennen.

3. Welke drie eigenaardigheden bezit jij die anderen niet van je weten? Deel ze in je post en vraag of iemand zich hierin herkend. Hiermee creëer je interactie. Let’s get social!

4. Zijn er dingen die jij lastig vindt om los te laten als het om je business gaat? Vaak zijn dit ook dingen die je tegenhouden in je business om stappen te zetten. Deel het met je volgers en deel vooral ook hoe je met dit stukje om gaat om wel die stappen te zetten. Je kunt anderen inspireren met jouw proces.

5. Wat wilde je vroeger altijd worden toen je klein was? Vertel wat jouw dromen waren toen je klein was. Is dat iets wat je kunt linken met wat je nu doet?

5 manieren om content te schrijven die likeable is

1. Ik noem het altijd een ‘lampjes’ moment. Je kent ze vast wel, die momenten dat eindelijk het kwartje valt en je iets snapt of doorhebt. We hebben ze allemaal… 😉 Leg in een post uit wat je situatie was en wat je hebt gedaan of veranderd zodat je lampje ging branden. Vertel daarna wat het je uiteindelijk heeft opgeleverd.

2. Waar ben jij dankbaar voor als persoon of in je bedrijf? Schrijf een paar punten op en laat weten waarom jij hier dankbaar voor bent. Met een post als deze laat je positiviteit zien.

3. Het ondernemerschap gaat met ups en downs. Wat waren je obstakels om te komen waar je nu staat? Welke lessen heb je geleerd en waar ben je blij om? Deel dit en inspireer je volgers hiermee.

4. Heb je een zoon of dochter thuis die nieuwsgierig is naar wat je doet en later wilt doen wat jij doet? Vertel over je kleine grote fan in een social media post. Met een bijpassende foto maak je je post compleet 😉

5. Vind je het lastig om iets nieuws uit te proberen? Bijvoorbeeld je eerste video opnemen, een Reels maken, je blog online zetten of challenge lanceren of misschien wel social posts schrijven? Schrijf hier juist over in je social media post. Je bent vast niet de enige die dit heeft.

Met deze 5 manieren win je het vertrouwen van je doelgroep

1. Welke adviezen heb jij onlangs gekregen en toegepast in je business? Deel het met je volgers en inspireer ze met jouw verhaal en resultaten.

2. Als het even tegenzit mag je dit best in je social media post laten weten. Je bent bijvoorbeeld ziek, of de techniek van je emailmarketingsysteem werkt niet mee. It happens to the best of us! We zijn allemaal mensen en soms gaat er wel eens iets mis. Je doelgroep zal zich hier vast in herkennen en je kunt door vragen te stellen aan je doelgroep leuke interactie onder je post creëren.

3. Waar hecht jij veel waarde aan als het om je business gaat? Is dat vrijheid, flexibiliteit, of de behoefte om eigen keuzes te maken? You name it. Deel dit met je volgers. Waarden vertellen namelijk veel over jou als persoon waardoor jouw doelgroep vertrouwen in je krijgt.

4. Investeer jij in persoonlijke of zakelijke groei? Bijvoorbeeld door werk uit te besteden, trainingen te volgen of door een businesscoach in te schakelen? Wat veranderde toen je dit ging doen en wat levert het je op? Vertel hierover in een post en inspireer anderen hiermee.

5. Kun je een stukje delen van jouw agenda? Wat doe je op een dag en voor wie? Een inkijkje van je werkdag of privéleven geeft vertrouwen en laat zien hoe het er in het echt bij jou aan toe gaat.

6. Bonustip! Heb je een samenwerking afgerond of heeft iemand jouw online training gevolgd? Vraag je klant om een review. Reviews zorgen voor vertrouwen en het is leuk als je kunt laten zien dat iemand blij is met het resultaat van jouw product of dienst. Deel de review op je website en op je social media kanalen. 

Mocht je inspiratieloos zijn als het gaat om social media posts, pak dan dit blog erbij en ga aan de slag met deze 15 manieren van storytelling. Hier ga je zeker know, like en trust mee opbouwen bij je doelgroep!

Interessant blog? Deel het!