Misverstanden rondom een contentmarketingstrategie kunnen de groei van je online business belemmeren. Eén van de meest gehoorde misverstanden is de hoop dat je binnen 3 maanden meteen zichtbare resultaten boekt met je contentmarketingstrategie.
In werkelijkheid is het vaak zo dat je, om als expert binnen jouw vakgebied te worden gezien, geduld moet hebben. Resultaten boeken met je content kost tijd en consistentie. In dit blog bespreek ik de misverstanden die ik de afgelopen tijd het meest gehoord heb als het om een contentmarketingstrategie gaat.
Misverstand 1: denken dat je binnen 3 maanden meteen resultaten boekt met je contentmarketingstrategie
Waar veel online ondernemers op hopen, gebeurt vaak niet. Je kunt in 3 maanden tijd geen bergen verzetten met je contentmarketingstrategie, dus resultaat boeken binnen die 3 maanden zal niet meteen gebeuren. Als je aan de slag gaat met een contentstrategie moet je een lange adem hebben. Wil je als expert gezien worden binnen jouw vakgebied? Dan zal je die status consistent moeten opbouwen met je content en dat kost tijd.
Misverstand 2: mijn contentplan voor dit jaar staat als een huis!
Een valkuil waar veel online ondernemers in trappen, is het geloof dat een contentstrategie een vaststaand document is dat een jaar lang onveranderd blijft. Maar dit is je wake-up call: een contentstrategie is een document dat je moet aanpassen en verbeteren aan de hand van de resultaten van je content. Je kunt een jaarplan maken, maar zorg dat het achteraf niet ‘a waste of time’ is. Als je een 3 maanden strategie hebt is het makkelijker om de resultaten van je content te overzien en te evalueren ten opzichte van je doelstellingen. Hierop kun je dan je strategie aanpassen en optimaliseren.
Misverstand 3: ik heb mijn contentstrategie bedacht en mijn contentmarketing bepaald, dus ik kan nu gaan zenden
Met je contentmarketingstrategie bouw je een brug tussen je bedrijf en je doelgroep. Probeer met je content niet je product of dienst te verkopen (te zenden) maar probeer het verhaal van je product of dienst te vertellen. Laat je doelgroep weten wie je bent en waar je voor staat. Iemand inspireren met jouw verhaal is anders dan vertellen hoe goed je dienstverlening of product is.
Misverstand 4: een contentmarketingstrategie kost veel te veel tijd
Als je niet nadenkt over je contentmarketingstrategie bestaat de kans dat je content maakt voor iedereen en aan losse flodder marketing doet. Als je iedereen wilt bereiken, bereik je vaak niemand. En het klopt dat een strategie in eerste instantie tijd kost, maar bedenk je ook dat je met een plan focus blijft houden op je doel en doelgroep én grip krijgt op wat je aan content kan maken en delen. Jij pakt hiermee de regie! Je zorgt er met een contentstrategie voor dat je contentmarketing op een duurzame manier gaat toepassen. Uiteindelijk levert dit resultaten op.
Misverstand 5: fanatiek aan de slag met verschillende soorten content
Vaak gaan creatieve online ondernemers fanatiek aan de slag met de verschillende content soorten die er zijn. Ze willen een podcast starten, 1 keer per week een blog plaatsen, 5 keer per week social media posts delen en het liefst iedere dag op Instagram Stories verschijnen. Mooie ambities. Maar ik zie door die mooie ambities ook regelmatig afhakers. Er is geen tijd om al die mooie plannen waar te maken naast de andere taken die er zijn. Er komt een klant tussendoor, of je kind is plotseling ziek, waardoor je mooie plannen ineens niet haalbaar meer zijn. Je loopt plots achter op je planning en de motivatie zakt in je schoenen, waardoor je uiteindelijk niks meer doet. Weg online zichtbaarheid! Maak het jezelf niet te moeilijk. Maak een plan dat bij je past en dat haalbaar voor je is. Daardoor krijg je grip op je content.
Dit waren de 5 meest gehoorde misverstanden als het gaat om het maken van een contentmarketingstrategie. Hou in gedachten dat contentmarketing de sleutel is tot duurzame groei en langdurig online succes. Het begint met realistische verwachtingen over de tijd die het kost om zichtbare resultaten te behalen!