Als online ondernemer zoek ik altijd naar manieren om efficiënter en effectiever te werken. Toen de AI tool ChatGPT uitkwam was ik eerst sceptisch. Misschien kun je er efficiënter door werken, maar hoe authentiek ben je nog als je deze tool gebruikt? Ik heb de tool een tijdje links laten liggen. Maar ik werd toch nieuwsgierig en heb begin dit jaar een account aangemaakt om te onderzoeken hoe het werkt en wat je ermee kan. En nu? Nu gebruik ik de tool al een paar maanden als creatieve sidekick voor content creatie en kom ik veel sneller op ideeën. In dit blog deel ik mijn ervaring en vertel ik hoe jij ChatGPT kunt gebruiken als creatieve sidekick voor je online bedrijf. Of je nu content wilt creëren, wil brainstormen over nieuwe mogelijkheden in je bedrijf of andere creatieve inspiratie nodig hebt, ChatGPT kan ook jouw creatieve sidekick zijn!
Hoe kun je ChatGPT inzetten als jouw sidekick?
Start met het leren kennen van ChatGPT en de mogelijkheden ervan. Experimenteer met verschillende vragen en onderwerpen om vertrouwd te raken met de manier waarop de tool werkt. ChatGPT heeft veel mogelijkheden, maar ik heb ontdekt dat het ook zeker beperkingen heeft. De tool heeft bijvoorbeeld geen menselijke intelligentie, waardoor je goed moet letten op de context van het antwoord. Daarentegen heeft de tool wel humor en kan het met grappige antwoorden uit de hoek komen.
Als je ChatGPT gebruikt stel dan duidelijke en specifieke vragen. Blijf vooral doorvragen om relevantere antwoorden terug te ontvangen. Je kunt de tool inzetten voor ideeën en creativiteit, zoals een creatieve brainstorm of om ideeën te genereren voor je content. Je kunt bijvoorbeeld om content ideeën vragen die vallen binnen jouw vakgebied en deze ter inspiratie gebruiken voor het schrijven van blogs en/of social media-posts.
Hou in gedachten dat ChatGPT een hulpmiddel is. Het kan een waardevolle tool zijn, maar het vervangt niet jouw expertise. Blijf kritisch kijken naar de informatie die je ontvangt en schrijf teksten met je eigen kennis en expertise als online ondernemer.
8 ChatGPT tips
- Vraag ChatGPT om content ideeën te genereren voor blogs, video’s of sociale media over jouw vakgebied en stimuleer hiermee je creatieve proces.
- Heb je een blog geschreven? Vraag ChatGPT om suggesties voor SEO titels en tussenkopjes om je content beter vindbaar te maken in zoekmachines.
- Gebruik ChatGPT als jouw brainstormpartner en bedenk nieuwe ideeën voor je bedrijf of voor je contentmarketingstrategie.
- Vrraag ChatGPT om hulp bij het bedenken van aantrekkelijke ‘Call-to-Action’ zinnen om de betrokkenheid van je doelgroep te vergroten.
- Vraag ChatGPT om suggesties voor interessante en relevante content voor je social media-posts.
- Je kan ChatGPT zelfs vragen om inzichten over je concurrenten en de trends in jouw branche om een concurrentieanalyse te maken.
- Vraag de tool om hulp bij het schrijven van pakkende onderwerpregels en e-mailinhoud om de betrokkenheid van je warme leads te vergroten.
- Verkoop je producten? Dan kun je ChatGPT zelfs om hulp vragen bij het schrijven van overtuigende productbeschrijvingen die je conversies verhogen.
Weetjes over ChatGPT
- Op 30 november 2022 is de gratis versie van ChatGPT uitgekomen.
- Op dit moment is er ook de betaalde ChatGPT4 versie (ChatGPT plusabonnement). Deze versie biedt geavanceerdere functies, snellere responstijden en betere prestaties.
- Naast het beantwoorden van vragen en het bieden van hulp heeft ChatGPT ook een creatieve kant, want het kan verhalen schrijven en zelfs muziek maken.
- ChatGPT is een meertalige tool. Het doel is om in de toekomst een wereldwijd bruikbaarder te worden.
- ChatGPT kan afbeeldingen beschrijven en interpretaties geven van kunstwerken, zelfs zonder ze daadwerkelijk te zien.
- Naast creatieve teksten schrijven kan ChatGPT ook wiskundige berekeningen uitvoeren. Het kan je helpen bij het oplossen van eenvoudige vergelijkingen, het uitvoeren van conversies en het beantwoorden van basisvragen over wiskunde.
- ChatGPT heeft geen emoties, maar kan wel humoristische antwoorden geven of grappige verhalen bedenken.
- ChatGPT is een tool in ontwikkeling en wordt regelmatig geüpdatet om prestaties en nauwkeurigheid te verbeteren.
- ChatGPT is beperkt tot september 2021, dus hou er rekening mee dat het niet op de hoogte is van gebeurtenissen of ontwikkelingen die na die datum hebben plaatsgevonden.
Ik vroeg me af waarom we geen bronvermelding van de tool moeten gebruiken, aangezien we veel informatie vanuit ChatGPT verkrijgen. Ik stelde deze vraag aan de tool zelf en dit is het antwoord dat ik kreeg:
- ChatGPT is een generatief taalmodel, wat betekent dat het tekst produceert op basis van het patroon dat het heeft geleerd tijdens de training. Het genereert unieke en originele antwoorden zonder gebruik te maken van bestaande bronnen of verwijzingen.
- ChatGPT heeft geen externe toegang tot het internet of specifieke bronnen. Het heeft alleen toegang tot de data waarop het is getraind, en kan daarom niet verwijzen naar externe bronnen voor informatie.
- ChatGPT is getraind op een enorm corpus van tekst gegevens uit het internet. Het heeft geleerd van een breed scala aan bronnen, maar kan niet specifiek één bron of individuele auteurs identificeren.
- ChatGPT beantwoordt vragen en geeft reacties op basis van de tekstuele input van gebruikers. Het kan de oorsprong van een specifieke vraag niet herleiden of weten waar de input vandaan komt.
Mijn conclusie: ChatGPT kan een waardevol hulpmiddel zijn voor jou als online ondernemer. Blijf wel kritisch kijken naar de informatie en antwoorden die je vanuit de tool krijgt en controleer deze op juistheid. Twijfel je over een verkregen antwoord? Check s met betrouwbare bronnen. Gebruik altijd je eigen expertise en schrijf zelf je teksten om de beste resultaten te halen met je content! Ben je op zoek naar inspiratie om posts te schrijven voor je social media? Lees dan mijn blog ’15 manieren om know, like en trust posts te schrijven’.