Door je blogtekst beter leesbaar en SEO proof te maken word je beter gevonden in Google. Stel, je hebt een interessant onderwerp en schrijft er een blog over, heb je er dan ook al eens bij stilgestaan of je tekst wel goed leesbaar is voor het internet? En heb je gedacht aan SEO optimalisatie voor je tekst? Zeker als blogs onderdeel zijn van je contentmarketingstrategie dan wil je natuurlijk dat deze gevonden en gelezen wordt. Met een blog die goed leesbaar is hou je de aandacht vast van je lezer en met een aantal SEO richtlijnen word je ook beter gevonden in Google. Met deze 14 tips wil ik jou inspireren om de regie te pakken en je blogtekst beter leesbaar en SEO proof te maken.
1. Zorg dat je tekst leesbaar is
Leesbaarheid in je tekst krijg je door variatie in zinnen aan te brengen. Gebruik zo min mogelijk ‘ik’ aan het begin van je zin of ‘en toen’ om je verhaal een vervolg te geven. Te vaak een zin beginnen met hetzelfde woord maakt dat je tekst niet lekker leesbaar wordt. Schrijf je tekst in actieve vorm. Dit leest lekker weg en maakt je tekst meer beeldend voor de lezer.
2. Maak zinnen korter
Maak je zinnen korter door vaker een punt te zetten als je merkt dat een zin erg lang is. Bij lange zinnen is de aandacht van de lezer al snel weg. Kortere zinnen lezen prettiger. Lees de zin maar eens hardop en kijk of de zin lekker loopt. Moet je tussendoor naar adem happen dan kun je beter ergens een punt zetten.
3. Gebruik tussenkopjes
Maak gebruik van goede tussenkopjes tussen je alinea’s. Koppen zorgen ervoor dat Google snel kan indexeren waar je tekst over gaat en of de woorden relevant zijn voor de zoekopdrachten in Google. Door het schrijven van goede koppen maak je je lezer snel nieuwsgierig om door te lezen waar de rest van de tekst over gaat. Bij het opmaken van je blog in WordPress krijgt de titel van je blog een H1 kop en de tussenkopjes H2 of H3 koppen.
4. Zorg voor een goede inleiding
De inleiding, of intro, van je blog moet ‘verleiden’ en de lezer overtuigen om verder te lezen. Het probleem moet duidelijk zijn en vervolgens de oplossing onthullen. Daarna kun je een kort overzicht geven van wat er in je blog wordt behandeld zonder dat je meteen het onderwerp induikt. Hou met je inleiding rekening met ongeveer 100-150 woorden.
5. Maak niet te lange alinea’s
Alinea’s van 150 woorden zijn prettig om te lezen en zorgen ervoor dat de lezer zich niet door de lappen tekst hoeft te worstelen. Als je veel te vertellen hebt betekent dit dus schrappen en nog eens schrappen. Focus in alinea’s op het onderwerp dat in de kop omschreven staat en dwaal niet af op iets anders.
6. Gebruik zoekwoorden
Als je wilt dat jouw content gevonden wordt op je website, gebruik in je tekst dan de zoekwoorden waar jouw doelgroep op zoekt als ze een zoekterm in Google invoeren. De eenvoudigste manier is zelf een zoekopdracht te geven in Google. Als je naar beneden scrollt op de pagina met resultaten dan zie je onderaan ‘gerelateerde zoekopdrachten’ staan. Dit zijn zoekopdrachten die andere mensen ook vaak intoetsen om iets te kunnen vinden. Probeer dit maar eens uit. Handige tools die je kunt gebruiken om erachter te komen op welke woorden mensen zoeken zijn AnswerThePublic, Google search console, Mergewords of Ubersuggest.
7. Schrijf blogs met de juiste lengte
Maak je blogtekst in zijn geheel niet te lang. Een blogtekst is beter leesbaar en SEO proof als het aantal woorden rond de 1200-1500 woorden is. Het maakt de tekst prettig om te lezen en houdt de aandacht van je lezer vast. Maak je je blog te lang, dan heb je grote kans dat je lezer het einde niet haalt en afhaakt. Daarnaast kan Google goed analyseren waar je tekst over gaat met deze lengte. Let er ook op dat je blog niet te kort is. Een blog onder de 300 woorden zal minder goed scoren in Google dan een blog met meer dan 300 woorden. Google heeft namelijk minimaal 300 woorden nodig om een blogtekst goed te kunnen begrijpen.
8. Gebruik signaalwoorden
Maak gebruik van signaalwoorden in je tekst. Dit zijn woorden zoals: ‘en’, ‘maar’, ‘omdat’, ‘dus’, ’ten eerste’, ’ten tweede’, ‘ondertussen’, ‘bovendien’, etc. Deze woorden zorgen voor de verbinding tussen zinnen en/of alinea’s en ze laten je lezer weten wat er komen gaat.
9. Uitgaande links in je blog
Je kunt in je blog een link naar een andere website plaatsen (een uitgaande link). Zoekmachines kunnen deze link volgen waardoor je blog als waardevol gezien wordt en hoger in de ranking van Google kan komen.
10. Interne links in je blog
Voeg interne links toe aan je blog. Deze zorgen ervoor dat je content binnen je website aan elkaar gelinkt is, waardoor Google een goede indruk krijgt van de structuur op je website. Ook linkt Google posts geplaatst op social media aan de content op je website.
11. Voeg afbeeldingen toe aan je blog
Een afbeelding of meerdere afbeeldingen toevoegen aan je blog geeft je tekst extra power. Afbeeldingen maken je blog visueel niet alleen aantrekkelijker, maar het is ook goed voor je SEO. Mits je de afbeeldingen goed inzet als je je blog op je website plaatst. Zorg ervoor dat je een alt tekst aan je foto toevoegt als je je foto uploadt in je WordPress omgeving. Een alt tekst versterkt de boodschap van je blog en het wordt ook gebruikt door blinden en slechtzienden die een screen reader gebruiken.
12. Optimaliseer je blog voor tablet en mobiel
Als je je blog hebt opgemaakt via je computer of laptop check dan altijd even op je tablet of mobiel hoe deze eruit ziet. Dit kun je doen door op ‘voorbeeld’ bij je blog opmaak te klikken en dan voor de mobiele of tabletversie te kiezen. Als de layout van je blog schots en scheef staat bestaat de kans dat je lezer afhaakt, of dat je lezer een verkeerde indruk van je krijgt omdat het er slordig uitziet.
13. Laat je blog tegenlezen door iemand anders
Laat je blog voordat je deze publiceert tegenlezen door iemand anders. De tegenlezer kan taal- of schrijffoutjes en kromme zinnen uit je tekst halen. Daarnaast kan je de tegenlezer vragen of je blog duidelijk is. Snapt diegene waar je tekst over gaat?
14. Je blog pagina optimaliseren met Yoast SEO
Om blogpagina’s te optimaliseren in WordPress gebruik ik de plugin Yoast SEO. De plugin is er in een gratis of betaalde versie. Voor inzichten in de basis SEO van je website kun je de gratis versie gebruiken. Heb je de betaalde versie dan kun je de plugin nog beter voor je website laten werken en worden er nog meer verbetering opties met je gedeeld. De plugin heeft een stoplicht effect en geeft de kleuren groen, oranje of rood als signaal wanneer je leesbaarheid of SEO van je blog of website pagina verbeterd moet worden.
Pak de regie en maak je blogtekst beter leesbaar en SEO proof, waardoor je beter gevonden wordt in Google!